Prunus domestica Victoria

De Victoria is een lekkere sappige oranje pruim. Na de bloei in april worden de pruimen gevormd die vanaf augustus-september geoogst kunnen worden. HIj is zelfbestuivend maar voor een goede oogst is het belangrijk dat er een andere pruimensoort (Bv. Prunus domestica Opal) in de buurt staat voor de bestuiving. De Prunus domestica Victoria staat graag op een plaats in de zon.

 

Zie plantinstructies voor uitgebreidere informatie over dit ras.

19.95

Op voorraad

  • Wij bieden groeigarantie bij aanplant met DCM Vivimus, check onze voorwaarden
  • Boven de €500,- gratis bezorgd in Zeeland
  • Kwaliteit en Service, daar staan wij voor!

Prunus domestica Victoria

Oranje pruim
Maat

Laagstam container

Oogsttijd

augustus

Zelfbestuivend

Ja

Standplaats

halfschaduw, zon

Plantinstructies

Pruim

De Victoria is een goed smakende pruim met licht geeloranje vruchtvlees. Bestuiving: zelf bestuivend. Snoeien: na de pluk snoeien. Zorg voor voldoende belichting in de basis. In het begin is het horizontaal buigen van vruchtdragende takken gewenst. Bemesting: pruimen houden van kalkrijke, voedzame en niet te natte grond. Geef een matige hoeveelheid DCM Meststof Groenten en Fruit.

Bewaren

Pruimen zijn niet erg lang houdbaar. Bewaar ze drie à vier dagen op een koele plaats of vier tot zes dagen in de koelkast. Eet ze zo snel mogelijk als ze eenmaal rijp zijn, want een rijpe pruim rot snel weg. Hele verse pruimen kunt u prima invriezen. U kunt ze het beste invriezen als moes. Hiervoor ontvelt u de vruchten, vervolgens ontpit u ze en kookt u ze met een bodempje water tot moes. Voeg suiker naar smaak toe. Deze moes kan vervolgens in een verpakking naar keuze gewoon in de diepvries.

Schoonmaken

Aan pruimen valt niet zoveel schoon te maken. Was ze alleen even onder (niet te koud) water en eet ze daarna lekker uit de hand.

Consumptie

Let er op dat de vruchten er gaaf en niet gekneusd uitzien. Pruimen zijn alleen lekker als ze voldoende rijp zijn. Over het algemeen zijn ze zoet en sappig. De meeste pruimensoorten worden donkerder van kleur naarmate ze rijper worden. Pruimen zijn lekker om zo uit de hand te eten, maar kunnen ook prima verwerkt worden in jam, fruitsalade, smoothie, desserts en pannenkoeken.

Voedingswaarde

De pruim is niet alleen lekker, maar ook uitermate gezond. Hoewel pruimen er bij de meeste mensen niet bekend om staan, bevatten ze heel veel antioxidanten. Pruimen zijn zeer vezelrijk en werken daardoor goed tegen constipatie en bevorderen een gezonde stoelgang.